dilluns, 18 de maig del 2009

La nostra Webquest: "Un diari de viatge"

Conjuntament amb la MªLuisa Cabrera i la Maria Montaner vam dissenyar la Webquest "Un diari de viatge".
La nostra idea era poder treballar amb els alumnes del 1er cicle d'ESO (tot i que es podria adaptar a qualsevol curs d'ESO) la interculturalitat a partir de la mateixa realitat de l'aula i/o del centre. Poder saber d'on venen les companyes i companys de l'aula, i poder descobrir aspectes culturals tant dels països d'origen dels companys i companyes com els del propi país.
L'objectiu és poder reflexionar i ser crítics amb l'etnocentrisme, no voler imposar els nostres valors, comunicar-se amb els altres, i poder comprendre els altres sense identificar-nos necessàriament amb els seus valors. Els alumnes haurien de poder arribar a la conclusió que la relació entre cultures es basa en l'intercanvi, la coexistència i la convivència, sense obviar que a vegades pot aparèixer el conflicte.
Així que us convidem a que entreu a la nostra webquest, http://phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3712&id_pagina=1 i pugueu opinar i aportar idees per poder aprendre i millorar per tal d'aconseguir els nostres objectius.

3 comentaris:

  1. Hola Rut, he mirat la vostra WQ i és molt xula!! La nostra WQ també proposa un viatge per diferents cultures!!
    Formalment, queda claríssim les tasques que ha de fer cadascú i la seqüència és molt viable. La fitxa del professor és molt complerta cosa que li facilitarà molt la seva tasca. A la part de l’avaluació trobo molt important i interessant que es valori molt el treball i integració en el grup de treball
    Crec que el nivell d’interculturalitat correspon a un nivell baix de coneixement, tot i que a l’hora de compartir-ho amb la classe pot ser que es presenti algun conflicte i que comporti passar a un nivell intermig de resolució de conflictes.

    ResponElimina
  2. Benvolguda Rut. La Webquest que heu creat entre la M. Lluisa Cabrera la Maria Montaner i tu, m’ha semblat molt interessant i molt treballada.

    En la meva humil opinió, doncs, no soc cap expert, crec que la vostra feina s’ha orientat en un sentit molt semblant a la nostra webquest, que us recomano visitar. De fet, he optat per escollir webquest amb característiques semblants a la nostra per així poder avaluar millor també el propi treball que hem realitzat.

    Pel que fa al vostre “viatge”, crec que mira de contribuir a situar als participants per sobre dels plantejaments relativistes que acostumen a acompanyar la cultura particular de cadascú. El coneixement de les característiques dels països dels altres alumnes preferentment, contribueix a “humanitzar” si em permeteu al company que fins aquell moment pot haver estat percebut simplement com un “estrany”, un dels “altres” que no mereix cap interès. Aquesta estratègia contribueix a abandonar un pensament etnocèntric, que en el cas de les cultures europees tendeix a associar qualsevol cultura d’altres continents amb un fort contingut d’exotisme i vulgarització cultural que contribueix a la seva reducció a una mera manifestació folklòrica.

    Penso que la vostra proposta es situa en un plantejament de Nivell mitjà o de resolució de conflictes i valors on es valora per sobre de tot la necessitat d’establir processos de coneixement i reconeixement de l’altre que condueixin envers el diàleg en igualtat.

    La vostra Guia del Professor m’ha semblat una bona eina d’ajuda didàctica. Felicitats per la feina feta.
    Carles Alastuey.

    ResponElimina
  3. Aquesta webquest ens proposa tot un repte. Ens endinsa en un viatge virtual. Al final del mateix, els alumnes hauran de fer un diari de viatge que hauran de presentar als vostres companys/es per poder compartir les coses que heu anat descobrint.
    Considero que és una tasca molt motivadora i engrescadora. A més el nivell d’interculturalitat és força alt. Em justifico partint que moltes persones desconfien d’allò que no coneixen. Per tant, la millor manera d'acceptar altres cultures és conèixer-les, d’aquí aquest viatge virtual a les diferents cultures dels alumnes de l’aula.
    Els conceptes que es treballen són tant tolerància com el respecte envers les altres cultures i la vostra pròpia; a més d’assumir i comprendre la importància que les coses i els objectes puguin tenir per als altres. D’altra banda, aquesta webquest també intenta fomentar el canvi conceptual, com en moltes ocasions succeeix després d’un viatge de veritat. Per tant, es tracta d’una tasca ben definida, així com el procés que segueix. Crec que allò bàsic i que considero més important és l’excusa de buscar la necessitat d’establir processos de coneixement i reconeixement de l’altre que condueixin envers el diàleg en igualtat.
    També valoro molt positivament que hi consti tant l’avaluació del mestre, com l’autoavaluació del mateix alumne.
    A l’igual que en l’altra webquest analitzada, potser trobo a faltar els destinataris més visiblement, donat que aquesta informació l’he trobada en la última pestanya de la webquest en l’apartat de la guia didàctica. Allí he pogut copsar que l’alumnat al qual va adreçat és de 1r d’ESO, però que igualment seria fàcilment adaptable a d’altres edats i contextos.

    ResponElimina