dissabte, 30 de maig del 2009

Valoració de Recursos per a la Interculturalitat

Webquest de companys d'aula comentades.

He publicat comentaris sobre la webquest "On neixen els prejudicis?"
http://phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=3705&id_pagina=1
realitzada pel Carles Alastuey, Lluís Maria Escrichs i la Leticia López. Al bloc de cada un ells he publicat el següent comentari:

"La vostra proposta de treball dels prejudicis m’ha agradat força, és una manera interessant de veure que tots, d’una manera o altre, i en algun moment, hem tingut prejudicis, però això ho podem canviar, si estem informats, si coneixem altres formes de fer, de pensar ...

La tasca, fer un curt, és molt atractiva i motivadora per l’alumnat.

La vostra WQ la situaria en un nivell mitjà o de resolució de conflictes de valors ja que l’anàlisi de les causes i origen dels prejudicis comporta al final una negociació entre les diferents parts per tal de poder superar les situacions conflictives que se’n deriven, al final ocasionades per la contraposició de valors i/o de formes de veure i viure la vida.

A partir del procés de la WQ, l’alumnat pot adonar-se de les accions derivades de l’etnocentrisme posant èmfasi en l’intercanvi, la coexistència, la convivència i la comunicació per arribar a la comprensió dels altres.

Des de la meva humil opinió si que m’agradaria comentar-vos que respecte a l’activitat 4 en la qual els alumnes han de fer un informe – entrevista a les persones nouvingudes, quan he llegit les preguntes, he pensat que també podria estar bé que aquestes preguntes les fessin a les persones autòctones, partint de la idea que l’autoconeixement és imprescindible per poder fer un coneixement crític de les altres realitats.

Per acabar, de la guia didàctica m’ha agradat que introduíssiu el tema de les competències ja que ara el currículum es basa en aquestes. Tot i així, penso que falten algunes orientacions, propostes d’intervenció i com organitzar el grup que guií als docents en la seva tasca".
Felicitats per la feina feta!!

L'altra webquest que he comentat és "Immigració i mitjans de comunicació"
http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_mondrian_w.php?id_actividad=3692&id_pagina=1
realitzada per la Marta Gallardo, Montse González i Gloria Martí. Al bloc de cada una d'elles he publicat el següent comentari:

"M’ha agradat molt la vostra webquest ja que proposa un tasca a partir d’un problema real, els prejudicis en el llenguatge. Analitzar els missatges subliminars de la informació de masses o de la publicitat sempre resulta atractiu.

Referent a la interculturalitat, treballeu tant el nivell I o intercanvi de coneixements com el nivell II o de resolució de conflictes. El nivell I perquè hi ha un treball pel poder arribar a un coneixement del fet migratori, i també perquè hi ha un treball d’autoconeixement (buscant les pròpies arrels i quins sentiments ens generen els prejudicis vers nosaltres). I el nivell II perquè es treballa directament amb la situació de conflicte que és el llenguatge periodístic i els prejudicis i com els pot fomentar.

Altres aspectes que m’han agradat són:
- l’avaluació inicial que demaneu que faci l’alumnat
- l’ús de la metodologia dels mapes conceptuals ja que està demostrat que l’ús dels mapes conceptuals afavoreixen la construcció del coneixement i el canvi conceptual dels aprenents

Si em permeteu, només comentar-vos un parell de coses, he trobat a faltar per a quin nivell d’ESO heu pensat aquesta activitat; també potser aniria bé que hagués una guia sobre com fer servir el programa Microsoft Office Publisher. Per altra banda, crec que la guia didàctica podria ser més complerta i li falten propostes d’intervenció, consells i com organitzar el grup".
Felicitats per la feina feta!!


Valoració de la Pac 2 i la Pac 3
Tant la realització de la Pac 2 com de la Pac 3 han estat realment interessant. Les dues activitats plantejades són força motivadores i atractives.

La Pac 2 ens ha permès conèixer les webquest, un recurs pedagògic, segons el meu parer, molt atractiu per les moltes virtuts psicopedagògiques que té; es basa en el paradigma del constructivisme, fomenta el treball cooperatiu entre l'alumnat, permet diferents graus "d'andamiatge", és treballen aspectes del currículum partint de problemes reals, l'alumnat és el protagonista absolut del seu procés d'aprenentatge, s'ha de crear un producte nou i creatiu, .... entre d'altres.
Però no només hem conegut les webquest sinó que hem après a crear-les, en aquest cas, lligades als conceptes que anàvem aprenent sobre Educació i Interculturalitat. Aquest treball ha necessitat molta reflexió, tant individual com grupal, pensar una tasca motivadora per l'alumnat, quin procés els ha de portar fins a la tasca principal, quins recursos són els més adients, què volem avaluar, i també com ajudar a altres docents a fer servir la nostra webquest.
Amb aquest pac 2 hem reforçat el coneixement dels conceptes apresos amb la pac 1, etnocentrisme, relativisme, assimilacionisme, autoritat ... Però sobretot hem après que cal fer en funció de si volem treballar un nivell 1 o un nivell 2 d'interculturalitat, i quin tipus d'educació intercultural estem promovent amb la implementació de la WQ, una educació intercultural feble o de mínims o una posició forta o de màxims.

Desprès de realitzar la Pac 2 i gràcies al retorn dels consultors, és com que tot els conceptes que vas assimilant es van assentant en els teus esquemes mentals, i pots passar a fer la Pac 3 en la qual havíem d'analitzar una webquest o algun recurs d'educació intercultural. Aquesta tercera pac ens ha donat eines i estratègies per poder conèixer, classificar i poder triar recursos en funció dels conceptes treballats en l'assignatura.

Tant amb la Pac 2 com amb la Pac 3 et quedes amb la sensació que els conceptes treballats al mòdul de paper han pogut prendre forma i s'han assimilat gràcies a un treball totalment pràctic. Estic totalment convençuda que l'aprenentatge a partir de practiques reals és per on han d'anar els tirs; només llegint els mòduls de paper no hagués aprés ni la meitat del que he aprés amb aquestes dues pacs. Com a futura psicopedagoga, desprès d'haver fet aquestes pacs i amb els corresponents comentaris dels consultors, em sento capaç de triar recursos i de crear-ne per l'educació intercultural, així com d'ajudar a altres professionals docents que vulguin fer coses en aquest sentit.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada