diumenge, 24 de maig del 2009

VALORACIÓ MATERIAL

Adreça URL: http://eeeh.net/capdeturc/index.html

Títol de l’espai web: Cap de Turc

Informe Final: El desenvolupament de la webquest “Cap de Turc” assoleix amb escreix l’objectiu de poder desenvolupar, per part de l’alumnat, estratègies de comprensió crítica davant les diferències i dels estereotips, i així poder assolir una convivència harmònica i educar per a la ciutadania intercultural.

Parteix dels aspectes més negatius i injustos als quals poden arribar els éssers humans a partir tant d’un etnocentrisme radical com d’un relativisme extrem. Aquest webquest és capaç de donar una resposta pedagògica a la necessitat de preparar futurs ciutadans per a viure en una societat que és realment multicultural i que ha d’arribar a ser intercultural. Pretén que l’alumnat adquireixi un bagatge d’aptituds i d’actituds que els capaciti per a funcionar adequadament en la nostra societat multicultural. Més que conèixer molts aspectes d’altres cultures, té l’objectiu de desenvolupar un conjunt de capacitats útils per conviure amb persones culturalment diferents i poder resoldre els conflictes que aquesta convivència aporta (Jordán Sierra, 2001, pàg.49).

Aquesta webquest transmet que una autèntica interculturalitat tan sols és possible sobre les bases de la igualtat, la no discriminació i el respecte a la diversitat (Lluís Abad 1993, pàg.49-50). S’ajusta a la idea d’educar en l’esperit crític, en la capacitat de detectar i denunciar les injustícies, viure en solidaritat i la combinació del coneixement de la pròpia identitat cultural, i la comprensió solidària dels altres pobles, mitjançant la deconstrucció dels estereotips i una pedagogia socioafectiva. (Rosa Cañadell, 1994, pàg.146-150). És una webquest que s’ajusta a la idea que l’educació intercultural és per tot l’alumnat, autòctons i foranis, i que ha de traspassar l’àmbit escolar, la seva temàtica afecta a tots i cadascun dels àmbits de la realitat social.

Els objectius que es poden desprendre des del treball d’aquesta webquest són:
- Defugir l’etnocentrisme.
- Evitar la jerarquització de cultures i superar la idea que la cultura occidental és superior.
- Rebutjar la discriminació cultural per legitimar la discriminació i els interessos de classes.
- Assumir que en un mateixa societat hi poden conviure diferents cultures.
- Avançar cap a la construcció d’una realitat dialèctica superior que seria la societat intercultural per superar el rebuig que el reconeixement de la diferència comporta.

En quant al seu potencial educatiu, la webquest és un recurs didàctic basat en el paradigma del constructivisme. Respon a un model d’aprenentatge centrat en l’alumnat, essent aquest part totalment activa i responsable del procés d’ensenyament i aprenentatge. La/el professora/or actua de guia i mediador, afavorint la construcció del coneixement. Com diu Jordi Adell, es tracta d’un “viatge intel·lectual”. L’alumnat parteix amb uns determinats esquemes mentals i arriba a desenvolupar-ne d’altres, assolint el canvi conceptual, i afavorint així el desenvolupament cognitiu.
Parteix d’un problema real facilitant així la transferència de coneixement de forma aplicada.

Fomenta el treball cooperatiu, el qual ajuda a la construcció del coneixement, ja que es comparteixen i comparen models mentals i això també afavoreix el canvi conceptual. Al final, exigeix la posada en comú dels coneixements adquirits per a realitzar un producte final que també s’explicarà als altres; i comprendre alguna cosa per després explicar-la als altres implica més esforç cognitiu.

Integra diverses àrees, fet que aconsegueix reforçar competències bàsiques transversals.

Requereix adquirir, seleccionar i organitzar nova informació.

Proposa una activitat creativa que dóna lloc a un producte amb un format i una estructura ben definits.

Es fa un ús dirigit i eficient de recursos d’internet i d’eines per a l’accés i tractament de la informació.

L’alumnat ha de prendre decisions basades en l’argumentació i la justificació de cada postura. Aquest exercici mental, ajuda a l’expressió d’esquemes mentals i al canvi conceptual que es dona en la construcció del coneixement.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada